måndag 31 mars 2014

Bananpannkaka

Jag är inte direkt känd för att vara först på bollen när det gäller att hänga på nya trender och det känns som att bananpannkakan har varit med ett tag, men såklart har jag inte upptäckt den förrän nu!

Jag var helt enkelt sugen på något snabbt och enkelt och lite nyttigt efter att gått några timmar i Botaniska Trägården och fotograferat vårens alla härliga blommor.

Jag hade bananer, jag hade ägg, ehm, punkt.

Så mindes jag att en kompis tipsat om bananpannkakor så jag googlade runt, läste lite recept och svängde ihop min egen variant!


Såhär gjorde jag!

ca 4 pannkakor i storlek med American pancakes

2 ägg
1 (över)mogen banan
en nya salt
en matsked fiberhavregryn
cocosolja

Mosa bananen noggrant, vispa med ägg, salt och fiberhavregryn.
Hetta upp cocosolja i stekpannan på medelhög värme och stek pannkakorna 2 i taget.

Jag åt mina med vaniljkesella och frysta hallon, mums!

Jag har precis börjat använda cocosolja till stekning och det var första gången jag gjorde bananpannkakor och det jag märkte var att lägre temperatur och lite längre tid gav det bästa resultatet. Då hann pannkakorna stelna ordentligt utan att brännas.
En del recept hade keso i smeten men jag valde havregryn för att få det lite matigare eftersom jag inte hade keso hemma.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg