tisdag 30 december 2014

Elsa

Jag har haft som mål att sticka klart så många UFOn som möjligt innan vi går in i 2015.
Så jag tog med mig en hel hög UFOn från Göteborg för att spendera lite tid tillsammans med under julledigheten i Skåne.
Dels var det UFOn i form av strumpor som behövde stoppas och dels i form av de klassiska Unfinished Objects.

Igår var vi på vinterpromenad längs stranden och då passade vi på att fotografera Elsa.

Ett av dess UFOn var halvvantarna Elsa från Vantar För Alla Årstider.
Den historian började med att jag har lite garn kvar efter att ha stickat klart min Primula Florindae och jag ville så gärna ha ett par gula Elsa-vantar.
Så jag kikade på andras projekt och kom fram till att jag hade garn så att det räckte.
Men trots att jag gjorde mudden både nere och upp kortare och även avslutningen på tummen kortare så hade jag använt mer än hälften av garnet när den första var klar.

Jag deppade ett tag sen grävde jag fram resterna ifrån min första Clairière. Så detta paret är stickade i Skein Merino Cashmere som är fingering weight. Jag använde 33 gram till mina vantar, ca 140 meter. Jag tror att de stickas i tunnare garn i originalet så för att inte få dem allt för långa så kortade jag ner både mudd över handled och knogar samt över tummen.
Jag stickar hårt och även o jag använt tjockare garn så är de tighta, på ett bra sätt för jag vill att halvvantar ska sitta tight. Men hade jag stickat med tunnare garn hade de nog blivit för små för mig.
  
De blev alldeles lagom långa med mina förändringar. De går lagom långt över knogarna och en bit under mudden på jackan eller koftan så att man håller sig varm.

 Mönstret är lätt att följa och jag lärde mig det snabbt utantill. Det är praktiskt att båda vantarna stickas på samma sätt, det är alltså ingen risk att du stickar två höger- eller två vänstervantar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg