lördag 27 december 2014

Majas Foxy

När min svägerska smsade och skrev att Maja önskade sig en ny mössa av tomten, gärna en med rosett så att den inte skulle blandas ihop med andras mössor på förskolan så var tomteverkstan såklart tvungen att sätta igång på en gång.

Men en vanlig mössa med en rosett på var inte riktigt vad nissarna hade i åtanke...
Efter en del sökande och inspiration inhämtade på instagram så föll valet på en Foxy!

Jag har nog aldrig stickat en mössa med så många olika moment. 
Det gjorde denna lilla mössa till ett riktigt intressant och lärorikt projekt!
Jag har lärt mig att sticka intarsia med wrap and turn, en ny slags förkortade varv och helt enkelt bara blivit glad över att någon lyckats klura ut den smarta konstruktionen av den här mössan.
Jag stickade mössan i Onion Tussah Silk köpt hos Magasin Duett  det gick åt 10 gram vitt och 31 gram rävrött åt storlek 46 cm. Till nos och ögon använde jag några udda, svarta knappar.

Originalet har inga öronlappar men efter att Maja fått mössan på julafton så stod det klart att det nog skulle behövas för att den skulle stanna på plats när hon sitter i vagnen eller leker rundor.
Jag plockade upp 16 maskor över örat och stickade några varv rätstickning innan jag minskade och stickade band över 4 maskor i rätstickning för att ha att knyta runt hakan.
Det blev perfekt och nu kommer mössan garanterat att stanna på plats.

 Mössan är nästan ännu sötare bakifrån.
Det påminner mig om pojken i sagan om Vildingarnas land, som har en pyjamas med luva med öron på.

Jag kan verkligen rekommendera mönstret, det är välskrivet, roligt att sticka och man får lära sig nya, roliga tekniker.
Jag har redan påbörjat mössa nummer två till en väns dotter!


5 kommentarer:

  1. Helt underbart söta! Både mössan och bäraren.
    Mönstret verkar ju riktigt roligt att sticka efter, jag gillar att bli lite utmanad när jag stickar. God fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Det är verkligen roligt att bli utmanad i sin stickning och det är extra trevligt att bli det på ett så litet projekt som en mössa. Då kan man lära sig nya tekniker på bara någon kvälls stickning!

      Radera
  2. Så fin! Och mycket mer originell än en mössa med rosett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, cirka 100 gånger roligare tyckte faster i alla fall :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg