fredag 18 november 2016

Mina Sigbart

Jag stickade två par Sigbart från Vantar för alla årstider förra året, men båda paren var presenter till andra.
Mina Ottobart (där jag kombinerade Otto och Sigbart) som jag stickade förra året började att bli lite tunnslitna här och där och har blivit lagade. Det i kombination med ett sug efter att sticka vantar och att prova att valka ett par litegrand för att få dem tjockare gjorde att jag kände att det var dags att sticka ett par nya.

Jag la upp till vantarna på vägen till Linnéa i fredags och stickade klart dem i lördagskväll, en riktig racerstickning med andra ord. Ibland är det kul när det går undan och de är redan ett par nya favoriter!

 Här är de färdigstickade men ovalkade vantarna.
De är stickade i Rauma Finull och på stickor 3mm för att få lite valkningsmån. Det gick åt 63 gram.

 Här är vantarna efter valkningen! 
Mönstret har slätats ut, som det alltid gör vid blötläggning, de har blivit tätare och lite lurvigare.
För att få längre skaft har jag lagt till zickzack-bården från Otto och jag ökar alltid fler maskor på tumkilen för att göra den större så jag har lagt till lite mönster på tummarna eftersom mina är bredare än i mönstret. 


Jag är som sagt riktigt nöjd och la faktiskt upp till ett nytt par flerfärgsstickade vantar när jag kom hem och hade ångan upp, nu får jag bara önska mig mer sticktid så de hinner bli klara till den som är tänkt att få dem i jul.


2 kommentarer:

  1. Men vad fina! Jag brukar vara lite rädd för att valka flerfärgsstickat för att det ska bli för suddigt och otydligt, men det där blev ju bara ännu vackrare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag tror att om man har ett ganska tydligt mönster och hyffsat tydlig färgkontrast så kan det inte bli annat än bra :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg