måndag 26 december 2016

Barbrosockar

På Syfestivalen i Göteborg tidigare i höst köpte jag Tantulltuss sockbok och två garnpaket från Tantkofta. Först ut blev sockarna Barbro som jag la upp till när alla julklappar var färdigstickade, som ett sätt att unna mig för väl utfört arbete.

 Jag tycker alltid att det är lite läskigt att börja på ett flerfärgsstickat projekt, jag har nog fortfarande en känsla av att jag inte kan flerfärgssticka. Jag måste överbevisa mig själv lite till på den punkten.
När jag väl satte igång med sockarna så stickade de nästan sig själva och de blev klara väldigt snabbt. 


Jag har lagt till ett varv med hundtänder på skaftet för att göra det lite längre. Hälen är med förkortade varv som i mönstret men jag hade inte boken med mig så jag vet inte hur de är gjorda enligt boken utan jag gjorde som jag brukar göra. Jag stickade några fler förkortade varv än jag brukar för när jag stickat enligt mönster innan upplever jag att passformen inte blivit så bra.
Jag gillade prickmönstret och la till en prickrand innan jag började minska för tån, som jag sen också stickade på det sättet jag brukar. 

Jag är verkligen så nöjd med dessa sockorna, den grå-vit-gula färgkombinationen är underbar, garnet mjukt och sockorna varva. Nu ser jag fram emot att börja på Citrus-sockarna som jag också har ett garnpaket till...och att sticka ett par mini-Barbro eftersom jag har så mycket garn kvar!




2 kommentarer:

  1. Jag tycker de blev super fina med den extra borden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag gillar att det blev lite mer balans mellan färgerna på så sätt :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg