måndag 5 december 2016

Kuddfodral

Kökssoffan har efter ett halvår äntligen fått två kuddar!
Kuddarna köpte vi  på Ikea och de är sydda i ett glansigt vitt tyg och kan funka som färdig kudde eller som innerkudde. Jag hade lite tyg hemma och i fredags blev ett kuddfodral färdigt.

 Fodralet är sytt i ett tyg från Gudrun Sjödén som jag köpte på rea för några år sedan. Jag gillar att färgerna är så mättade men ändå så mjuka och de passar bra in med den grönvita filt som ligger i kökssoffan. Min fina farmor har vävt den och det gör mig så glad att ha den i mitt hem.

  
 Isället för dragkedja så fick kudden en övervikt kant med knappar (det heter kanske något fint men jag vet inte vad). Det tog mig ett tag att klura ut hur kanten skulle vikas när jag sydde ihop sidorna. Jag vek än hit än dit och det visade sig att jag såklart vikt rätt från början, men inga sömmar behövde sprättas i alla fall.

Knapparna är i glas och är riktigt tjocka och tunga, de kommer från min gammelfasters handarbetsgömmor som jag fick ärva en del av. Ännu en sak jag uppskattar väldigt mycket, att kunna hitta sådana perfekta små skatter bland det jag har hemma och kunna tänka att de där knapparna kom från gammelfaster Elsa. 

Beige linnetyg är inköpt som efter tvätt ska få bli fodral till den andra kudden, längtar redan efter att sy nästa!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg