tisdag 10 januari 2017

Barbrovantar

När jag stickade Barbro-sockarna från Tantulltussbok så blev jag så förtjust i kombinationen av mönster och färger att jag kände att jag definitivt behövde dem i vantform också.
Jag pratade med Anna om det var okej för henne att applicera mönstret på ett par vantar vilket det var. Strax innan julen skred jag till verket så att jag skulle kunna börja sticka på vantarna direkt när sockorna var klara.

 Jag har i stort sett använt samma diagram som på sockan med applicerat det på ett vantmönster som jag först ritade upp ramarna för. Alla element - prickbården, den lettiska flätan och hundtandsmönstret är med. Skulle vanten vara exakt som sockan så kanske toppen och tummen skulle fått gå i enfärgat grått för att motsvara sockans enfärgade tå och häl.
 
 Tummen är min egen design, jag vill hålla den enkel för att den inte skulle bryta för mycket mot det grafiska hundtandsmönstret men att den samtidigt skulle sticka ut. Jag tycker att tummen ofta har  outnyttjad potential, lite som hälen på en socka, det är en utmärkt del av vanten att hitta på något kul med.
Mudden börjar och slutar med en lettisk fläta som också är ett väldigt vackert designelement. Jag gillar när mudden är ganska lång, det är extra skönt om man har jackor som är lite vida runt handlederna.

Vanten är stickad i Rauma Finullsgarn. De är stickade på stickor 3 mm och det gick åt ca 68 gram, det är vad de senaste 3 paren jag har stickat har vägt på pricken.

På dessa bilderna hade jag tvättat/valkat vantarna en första gång. Jag stickar dem på stickor 3mm just för att ha lite valkningsmån. Men jag ville ha dem ännu lite tjockare så jag valkade dem en gång till. Jag gör det för hand - sätter på mig diskhandskar och vantarna över (diskhandskar under för att kunna ha riktigt varmt vatten) och tappar upp riktigt varmt vatten i handfatet. Sen blötar jag vantarna och häller en klick såpa i handflatan och gnuggar och gnuggar alla vantens delar. Sen vänder jag dem ut och in och gör samma sak och vänder dem ut och in igen och upprepar. Sen är det bara att skölja ur såpan och lägga på tork. Efter andra omgången blev de så tjocka och sköna och fick en ännu bättre passform.

Eftersom jag råkade sticka två vänstervantar så stickar jag nu en högervante till och kommer att sälja den andra paret, så är du sugen på ett par Barbrovantar så håll utkik på mitt instagramkonto, Playsweetmusic heter jag där också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg