torsdag 26 januari 2017

Humble Regards from Devon

Jag fick nöjet att prova MoodsofColors senaste tillskott i garnfamiljen - sockgarnet Humble Regards from Devon.

Garnet är spunnet i Devon hos John Arbon Textiles och är en sockbas bestående av 80% BFL och 20% nylon. Det är fingering weight, cirka 400m/100 gram och det bästa av allt är att det inte är superwash behandlat.

Du kanske undrar varför det är så bra att garnet inte är superwash behandlat? 
Jo - superwash behandlingen gör visserligen att garnet det färdiga plagget inte valkar sig om du tvättar det varmt och med mycket friktion men det innebär också att det har gått igenom en process med massa kemikalier som både människan och miljön klarar sig bra utan. Genom att det inte är superwash behandlat så behåller ullen också sina naturliga egenskaper.

 Jag fick fyra härvor - vitt, ljusgrått, mörkgrått och mörkrött.
Jag pep till av glädje när jag öppnade paketet och fick se och känna på det mjuka garnet.
Tre av härvorna nystades genast och jag ritade upp ett mönster för att kunna börja sticka så snart som möjligt. Gro's färgning är som vanligt oklanderlig, små fina variationer i garnet ger liv och djup utan att stickningen blir flammig.

Garnet är inte likt något sockgarn jag har stickat med innan - det är mjukare och följsammare och fyller betydligt bättre än andra sockgarner jag har provat. Sockgarner brukar vara ganska hårt spunna och det i kombination med superwashbehandling - som de flesta sockgarner har, och nylon gör att sockgarn kan nästan kännas lite vasst. Men Humble Regards from Devon är bara mjukt och fluffigt och flerfärgsstickningen ser nästintill perfekt ut redan innan tvätt.

Det ska bli väldigt spännande att se hur väl garnet håller när jag använder sockorna, både slitagemässigt under häl och trampdyna men även för den gnuggande effekt skorna har på andra delar av sockan. 
Vanligt sockgarn som jag tycker är lite vasst vill jag bara använda till just sockar. Men med Humble Regards from Devons fina kvaliteter skulle jag definitivt vilja prova att sticka andra plagg i det, kanske en mössa eller en barntröja


2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Visst är de vackra, jag gillar verkligen MoodsofColors sätt att färga :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg