tisdag 28 november 2017

Veckans bok - Det lilla bageriet på strandpromenaden

En bokserie som jag har blivit helt fast i såhär under hösten när en bara vill vara inne och mysa är Jenny Colgans Det lilla bageriet på strandpromenaden.
Det finns hittills tre böcker i serien och jag är halvvägs igenom den andra boken. Den senaste boken utspelar sig i juletid och jag längtar efter att få känna på julkänslan i den.


Böckerna utspelar sig på en liten ö i Cornwall. Huvudpersonen Polly flyttar till den lilla fiskeön efter att ha gått igenom en konkurs och en separation i ett försök att skapa sig en ny tillvaro. Hennes passion för att baka ger hennes liv en ny vändning. Boken har inslag av kärlek, dramatik och tragik men är också så mysig rakt igenom. Jag förvånas om någon kan lyckas lyssna eller läsa sig igenom en hel bok utan att sätta på ugnen och plocka fram bakbunken och mjölpåsarna. De ständiga beskrivningarna av doftande, nybakt bröd, varm foccacia, stenugnsbakat och nygräddat skapar en hemtrevnad utan dess like och jag kom ungefär halvvägs i första boken innan jag själv var tvungen att plocka fram bakattiraljerna.

Det är verkligen en bokserie jag kan rekommendera när höstmörkret gör sig påmint!


2 kommentarer:

  1. De böckerna är ju så bra. Lyssnade på de två första i somras och har väntat på julen för att kunna lyssna på den sista delen :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis lyssnat klart på julboken, hoppas att du kommer att gilla den! :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populära inlägg